Strenght & Condition Education Center | CZYM JEST RÓWNOWAGA I JAK JĄ TRENOWAĆ
1318
post-template-default,single,single-post,postid-1318,single-format-standard,cookies-not-set,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

CZYM JEST RÓWNOWAGA I JAK JĄ TRENOWAĆ

Równowaga jest to:
„Zdolność do utrzymania własnego środka ciężkości pionowo nad punktem podparcia, przy jak najmniejszym odchyleniu ciała poprzez produkcję siły”.

Człowiek wykrywa nierównowagę poprzez integrację trzech układów (systemów):

1. Układ przedsionkowy, odpowiedzialny za wykrywanie zmian kierunku ruchu, za położenie głowy itd.
2. Układ somatosensoryczny, który odpowiada za propriocepcję i zmysł kinestetyczny.
3. Wzrok

Kiedy stoimy lub ćwiczymy na niestabilnym podłożu nasz mózg dostaje sygnały i przesyła je do naszego ciała, aby ono mogło ustabilizować się odpowiednio na czymś niestabilnym. Problemem jest to, że ćwiczenia na niestabilnym podłożu wcale nie zwiększają równowagi a jedynie pozwalają na wyuczenie się danej czynności, w tym wypadku jest to stanie na bosu czy berecie. Wykonując ćwiczenia z wykorzystaniem ,,przyrządów cyrkowych” będziesz miał większe umiejętności w wykonywaniu ich, ale nie zwiększysz siły i nie przełoży się to na lepsze wyniki podczas zawodów sportowych czy zmniejszenie urazów. W żadnym wypadku nie przekłada się to również na poprawę równowagi ciała w kontekście sportowym.

DLACZEGO?

Ponieważ, aby przezwyciężyć zaburzenie równowagi potrzebna jest siła mięśni i produkcja siły. Badania jasno pokazują, że trening na niestabilnym podłożu zmniejsza produkcję siły, która jest odpowiedzialna za wszystkie cechy motoryczne. Więc jedynie trening siłowy może zwiększyć produkcję siły i w rezultacie równowagę.

–> Warto również zaznaczyć, że ludzie kształtują swoje zdolności stabilizacyjne, koordynację ruchową i równowagę głównie we wczesnych latach dzieciństwa, a szczególnie do IV skali Tannera czyli około 12-13 lat (dlatego też wszyscy lubiliśmy chodzić po krawężnikach jak byliśmy mali).

Jedyne osoby, które powinny trenować na niestabilnym podłożu to:

1. Osoby które wykonują swoją pracę na niestabilnym podłożu i potrzebują wyuczenia się tej specyficznej czynności.
2. Osoby, które mają problemy z równowagą spowodowane chorobą np. nowotworem. Ci ludzie mają problemy z utrzymaniem równowagi podczas normalnych codziennych czynności.

Ostatni raz jak sprawdzałem nie zauważyłem, aby sportowcy wywracali się podczas zawodów sportowych bez powodu. SPORTOWCY NIE MAJĄ PROBLEMÓW Z RÓWNOWAGĄ, SPORTOWCY MAJĄ PROBLEMY Z SIŁĄ.

Pozdrawiamy,
SCEC.